Prisdebatt

Ett annat disskusionsämne på bröllopsforumen är att allt blir dyrare så fort man sätter bröllop eller brud före. -bröllopsfrisyr, -bröllopsfotogarfering, -bröllopsmiddag, -brud"make" och sist men inte minst -brudbukett. Detta är något jag avfärdat som löjligt, tills idag, är jag själv fick erfarenhet av det hela.

Jag ha hittat en bild på den buket jag vill ha på bröllopet, en ganska oanselig bukett med få blommor. och skickade en bild med förfrågan om pris till en florist i närheten. och fick svaret:

Hej och tack för din förfrågan ang. bukett. Lite svårt att bedöma exaktpris idag , och vilken storlek på bukett som gäller , men cirka 700:-till 800:- är min bedömning idag. M.v.h. ......

Sidan som jag hittade bilden på är en sida med hemkörning,
och jag trodde ju inte att det skulle finnas i närheten och jag trodde ju inte att det skulle finnas i närheten och brydde mig helt enkelt inte om att kolla upp det. Men jag blev nyfiken på vilket närmsta var och kollade upp det. En av de närmsta var ovan nämnda blomsterhandel. Priset som stod på hemsidan var 380:- och i den andra butiken ville de alltså ha 700-800:-(!) Mer än dubbelt pris. Då skrev jag ett mail tillbaka och förklarade att jag upptäckt kopplingen och undrade vad som gjorde prisskillnaden och fick då svaret:

Hej igen. Eftersom du hade tagit bilden från blomstersida och förmodligen redan hade ett pris, hade det varit bättre om du ringt så vi hade kunnat diskutera antal och storlek eftersom detta inte gick att se på bilden du skickade. Vi tog för givet att det gällde en brudbukett och där gäller nästan alltid stora blommor med långa skaft 7-10 st, och en bukett där man lägger ner mer arbete och precision eftersom detta är ett speciellt tillfälle. Hoppas du fått de svar du förväntat dig, annars är du välkommen att ringa så att det inte blir några missförstånd, M.v.h

Hmm.. trist ton tyckte jag först, men jag kan överreagerat då jag var hungrig, men tyckte fortfarande att hon kunde varit mer service minded och svarat trevligare. men alltså bara för att de antog att buketten som jag frågade om var en brudbukett (inget jag nämnt tidigare) blev priset dubblerat.
Dock skrev jag tilbaka att jag inte hade menat att "testa" dem utan undrat snarare om det berodde på säsongen och att det vara svårare att få tag på blommorna. hur som haver, jag ska ha min bukett, kosta vad den kosta vill!!

Är det något ni som läser är nyfikna på? något ni vill att jag ska skriva om, let me know!

Nu ska jag se på dokumentären om Kungafamiljen det blir ju bröllop där med om det är någon som missat det!

/ Frida

Kommentarer
Postat av: Johan

Frida, inga viktiga beslut på tom mage!

2010-04-29 @ 21:44:37
Postat av: Anonym

Haha :P du har rätt Johan! jag ska tänka på det i fortsättningen när jag ska tackla mitt livs viktigaste beslut:P. "kolla aldrig på blommor när du är sulten". ;)

2010-04-29 @ 22:18:24
Postat av: Sanna

Du vet alltid vad du ska säga! tack för peppning! egentligen borde det ju vara jag som peppar dig inför er stora härliga dag, men jag hoppas du vet att jag är så glad för din skull! Tack för att jag får vara din kusin och en gång i tiden din bästa buskompis :)

2010-04-29 @ 22:20:29
URL: http://peeearls.blogg.se/
Postat av: marica

Bor i en liten kommun med 2 blomsteraffärer i, gick till båda med exakt samma buld på bukett och priset blev 2000 kr i den ena o 1100 i den andra... helt sjukt hur det kan skilja 900 spänn på att gå några meter!

Hoppas du hittat nån bra florist!

2010-05-08 @ 21:13:42
URL: http://maricaaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0